12 May 2009

hidup ini banyak percaturannya

aku selalu mengeluh..
selalu cakap hidup ni tak fair senang cakap tak adil..
tapi sebenarnya itulah kehidupan aku..
aku belajar untuk faham benda-benda yang terjadi dalam hidup aku..
sejak menginjak dewasa..
cara dan gaya pemikiran mesti seiring dan semestinya lebih matang..
ya sejak aku terpisah jauh dengan keluarga..
banyak ajar aku erti hidup..
ajar aku erti tabah..
dekat KL ni..segalanya mungkin..
dan kini aku sendiri disini mengharungi segala-galanya..





-----------------------------------------------------------------------------------







dulu kalau mak ada..
bila aku keletihan seharian ke kelas..
sebelah malamnya mak mesti akan mengurut anaknya ini..
rindu..
aku rindu dengan hidup aku yang dulu, ada tempat bermanja..
ada tempat nak berkongsi segala cerita dan tawa mesra..
rindu bila tengok orang lain bermesra dengan keluarga sendiri..
tapi aku..
entahlah..perasaan ni..
tuhan aja yang tahu..
baru aku tahu macam mana susahnya kena berdiri atas kaki sendiri..
pengalaman dan dugaan yang aku lalui..
betul-betul mengajar aku erti hidup
tapi itulah percaturannya..
kalau nak kan hidup yang selesa dan bagus..
ada harga yang perlu dibayar..
hati perasaan dan pengorbanan adalah caturannya..





-------------------------------------------------------------------------------------




macam aku..
banyak yang aku perlu korbankan..
walaupun aku tak bersedia aku tak ada pilihan lain..
aku kena teruskan juga..
susah sangat bila dulu berada dalam keadaan selesa..
tapi bila segalanya dah tak ada terasa macam jatuh sedalam-dalamnya..
aku harap sangat..
satu hari nanti akan ada sinar untuk aku..
sedih sangat bila kenang-kenang balik..
hidup ni sangat mencabar untuk aku..
sekarang ni rasa macam dah tak ada semangat..
semangat selalu saja tak ada..
tapi aku tak boleh lemah..
harap-harap ada yang sudi menjadi teman duka dan lara..
semoga tuhan permudahkan segala-galanya..




9 orang komen:

fezaL Mohd said...

ak pown kadang2 ska mengeluh juga
nk tk nk

kena teruskn hidup ni

wlpon kadang2 hidup ni
memang palat

tk adil bg kita..

asis said...

positif kan pemikiran mu

joegrimjow said...

2 pasal ku suke mein catur
cam mein dlm idop r
kene tgok yg mane pntg
kene tgok pew misi idupp

Monkey D Luffy said...

hidup kena kuat mental

Costa Rica said...

eira,
bahaya ni, Ren xmarah ke...sian die, die rindu eira, eira plak rindu kat org lain..kat pal je ke, CR tak windu ke?

epalgreen said...

pal ngn CR kan kawan eira..
isk..
Cr ni

kueh bakar said...

putus asa boleh..

tapi cepat2 kembali semangat

SeriBahasa said...

manusia ni ibarat sebatang lilin, bila sampai waktu habis. yang muda jadi tua bila dah tua akan pergi selama-lamanya. itu adat hidup di dunia ni. kita pun bila sampai waktu akan pergi juga.

mYshah said...

jgn putus asa.

lupekan hari semalam
jgn terlalu anxious untuk esok
cuba jadikan hari ini sebagai hari yg terbaik. ^^

Post a Comment

setiap kata-kata adalah doa..sila betulkan niat anda dan komenlah dengan ikhlas..


best regards,
eira

EXCHANGE LINKS