17 May 2009

bila dh besar nak jadi ape ek?

dulu waktu zaman sekolah mesti cikgu-cikgu akan buat survey tentang cita-cita bila dah besar..
bila di kenang-kenang balik..memang kelakar sangat dan aku dengan bangganya akan tulis antaranya :

1. cikgu
2. doktor
3. peguam
4. ??????


haha waktu ni memang tak boleh nak kata apa lah..sebab aku pun pakai meraban je tulis..lagipun waktu tu aku ikut kawan-kawan je..yelah waktu kecil apalah sangat yang aku tau kan..tapi bila ingat balik dan tengok balik buku-buku rekod sekolah memang perabis aku ketawa..tapi tahu tak cita-cita ni sebenarnya langsung tak ada yang jadi bila aku dah besar ni..hahaha


cikgu ke mana doktor ke mana peguam?jauh panggang dari api la kan..haha tapi betul lah orang cakap..tak semua yang kita impikan akan jadi kenyataan..kadang-kadang kita tak pernah terlintas pun nak jadi apa yang kita nak jadi sekarang tapi itulah takdir..bukan bermaksud kita tak berusaha..tapi rezeki kita mungkin dalam bidang yang lain..


macam aku punya kehidupan sekarang lain dari yang aku jangka..dulu aku minat sangat nak jadi doktor atau yang seangkatan dengan kerja-kerja di hospital tapi segalanya berubah dalam sekelip mata..aku ambil bidang yang jauh dari apa yang aku nak dulu..mungkin sebab masa dan zaman dah berubah..aku mula kenal minat aku adalah bidang kejuruteraan..iya.. bagi seorang perempuan macam aku memang lah sangat berat cabaran dan dugaan yang nak aku tempuh..persediann dari segi mental dan fizikal memang perlulah kan..sebab bidang ni memang challenging sangat..kena compete dengan lelaki..hehe tapi itulah yang bestnya..


sebenarnya tak ada apa yang membezakan kita semua..bukan lah dari segi pekerjaan, pangkat darjat rupa dan kekayaan..tapi macam mana kita berusaha nak mengubah nasib kita..kadang-kadang kita perlu berkorban sedikit untuk kejayaan yang lebih besar dan bermakna kan..teringat pesan cikgu azira dulu.."walau apa pun yang bakal kamu jadi nanti pastikan kamu berusaha sehabis baik dan jangan sekali-kali menyesal kerana dah berusaha"..aku pegang kata-kata ni sampai hari ni..dan aku tahu ada banyak kebenarannya :).. saat ni aku nak berterima kasih sangat-sangat pada ren sebab selalu bagi semangat waktu aku perlukan dahan untuk berpaut..selalu ada waktu aku keseorangan..dan sentiasa berkongsi suka duka bersama..thanks dear :)


p/s : i miss you :)

11 orang komen:

ahmdsyhmi said...

tak kesah pun apa yang kita nak jadi.

asalkan kalau kita komited pasti akan berjaya..

pencuri pun kalau komited pun boleh jadi pro tau..

-niesa amer- said...

kat matrik cita-cita nak jadi akauntan or anything related to finance or banking.

xkesampaian. dapat ofer degree in tesl.

maka, cita-cita buat masa sekarang ialah guru lah.

;)

Monkey D Luffy said...

yg ptg hepi

kan

luqman (: said...

terima kasih abg ren~

:))

Liquid said...

incek liquid mau jadik angkasawan plak lah skrg.! ngeh2.

ubey said...

mse kecik nk jadi perdana menteri. tapi makin besar. baru rase makin jauh nk capai cita2 karut tu. kah3

asis said...

ye..btul3..

fezaL Mohd said...

nk jadi wonderpet besh je haha

pal7 said...

kadang2 pal rasa nk jd cikgu..
kecik2 dulu xpenah plak rasanya bila cikgu tanya pal nk jadi apa..pal jwb cikgu..huhu

Framestone said...

ops bro dah lupe pe yg bro ingin jd mase kecik2 dulu

牛五花Orange said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Post a Comment

setiap kata-kata adalah doa..sila betulkan niat anda dan komenlah dengan ikhlas..


best regards,
eira

EXCHANGE LINKS