19 January 2011

open source , arduino

hai semua . macam mana hari ni ? ok tak? aku ok-ok je . hari ni kelas ada waktu petang je dari pukul 5-7 jadi aku ada banyak sangat masa untuk berblog hari ni huahua :DD . walaupun assignment signal tak siap lagi sebab tak faham tapi dah separuh jugaklah siap . tinggal revision dengan assignment medical lasers je belum siap sebab hantar minggu lepas . ok lah berbalik pada tajuk entri kali ni lah kan sebenarnya aku pun tak tau nak mula dari mana . aku tak pernah dengan pun sebenarnya . korang pernah tak guna open source arduino ni ek ? ke aku seorang je yang ketinggalan sekarang ni T_____T .

ok aku pun tak tahu macam mana bentuk atau pun karakteristik dia tapi aku search dekat pakcik google tadi aku jumpa lah menatang ni . eh silap , aku jumpa benda ni .


comel je sekali tengok . aku ni kalau tak cari dari sekarang sampai bila pun aku tak tau apa ke benda ni . tapi sejak masuk kelas medical instrumentation , boleh kata setiap hari kita orang akan belajar benda arduino ni dengan sir hisham . tadi aku ada jugak tengok-tengok projek-projek pakai arduino ni , konon nak buat sikit-sikit research lah untuk FYP nanti . menarik dan aku rasa arduino memang agak menyenangkan lah dari JAL . siapa-siapa yang pernah ambil elektronik dulu mungkin pernah belajar . cabarannya dekat sini , aku kena lebihkan usaha aku lah untuk belajar arduino ni sebab ada satu mini project untuk subject medical instrumentation ni . kita orang kena buat projek pasal sensor untuk semester ni . takut jugak sebab aku tak ada lah pandai mana bab litar-litar ni , sikit-sikit tu boleh lah kan . tetiba jadi nervous pulak T____T . ok ni ada sedikit info yang aku jumpa pasal arduino ni . meh kita sama-sama baca :)

Arduino is an open-source electronics prototyping platform based on flexible, easy-to-use hardware and software. It's intended for artists, designers, hobbyists, and anyone interested in creating interactive objects or environments.

Arduino can sense the environment by receiving input from a variety of sensors and can affect its surroundings by controlling lights, motors, and other actuators. The microcontroller on the board is programmed using the Arduino programming language (based on Wiring) and the Arduino development environment (based on Processing). Arduino projects can be stand-alone or they can communicate with software on running on a computer (e.g. Flash, Processing, MaxMSP).

yang gambar dekat bawah ni pulak macam ada kena mengena je dengan course yang aku ambil sekarang . macam senang jugaklah nak buat kan . walaupun aku tengok-tengok tadi banyak jugak nak kena buat nanti ni :DD huahua tengah mencari-cari projek lagi ni . harap-harap arduino ni boleh bantu aku buat FYP nanti . kalau korang ada apa-apa maklumat atau pun info pasal arduino ni bolehlah kita kongsi-kongsi ek . senang sikit aku nak belajar nanti .


Breathalyzer Microphone


The breathalyzer microphone is a system for the inconscpicuous collection of blood-alcohol content level data sets. In other words, you can measure a person's sobriety with a device, that for all intents and purposes, looks no different than a standard microphone. This tool adds new dimensions of truthiness to any standard interview. It can also easily be adapted for karaoke.



0 orang komen:

Post a Comment

setiap kata-kata adalah doa..sila betulkan niat anda dan komenlah dengan ikhlas..


best regards,
eira

EXCHANGE LINKS