01 December 2010

Tips hadapi kegagalan


I told my secrets to the ground so that only the ants would know.

Pernah tak dalam hidup korang, korang rasa dah gagal melakukan sesuatu yang penting atau berharga dalam hidup?menyesal dan terus menyesal dengan apa yang berlaku dan menyalahkan diri sendiri?macam gambar dekat atas ni. Kira macam frust menonggeng lah orang kata. gambar tak ada kaitan pun sebenarnya saja gimmik lebih. hehe. mesti ada kan? tipu lah kalau kata tak ada kan. sebab aku sendiri pernah megalami keadaan macam ni. Jadi kat sini mari kita berkongsi tips untuk hadapi kegagalan . Setiap orang mesti ada keyakinan dalam diri untuk bangun semula. Setiap salah pasti ada peluang kedua untuk kita betulkan sesuatu kesilapan . Menyesal bukanlah langkah yang terbaik. ni antara tips yang aku rasa berguna untuk mereka diluar sana yang sedang menghadapi kegagalan.


  • Jangan duduk sendirian dalam erti kata lain seorang. cari seseorang untuk kita luahkan segala kesedihan dan pastikan orang tu seorang pendengar yang baik dan boleh dipercayai. Jangan malu untuk meluahkan segalanya. Kita perlukan seseorang untuk berikan semangat untuk teruskan usaha seterusnya.
  • Sentiasalah percaya yang setiap kegagalan tu adalah jalan untuk kita berjaya. Jangan fikir bila kita gagal segalanya dah musnah dan tamat. Kita seharusnya berfikir kehidupan baru bermula dan lipat gandakan lagi usaha.
  • Bila berhadapan dengan kegagalan jangan sesekali kita terus murung dan memencil diri. Ni akan menggalakan kita berfikir yang negatif dan tak ada semangat untuk bangkit semula.
  • Cari kawan-kawan yang boleh menghiburkan. Keluarlah agar kurang sedikit tekanan.
  • Jangan sesekali kita takut untuk mulakan balik usaha untu kita gapai impian yang sama. Tak kiralah berapa banyak kali pun kita gagal.
  • Percayalah tuhan tidak akan mengecewakan hambanya yang sentiasa berusaha. Satu hari nanti apa yang kita impikan pasti terlaksana.
  • Banyakkan solat, zikir dan mengaji Al-Quran untuk tenangkan hati.
  • Dan terakhir sekali, sentiasalah belajar dari kesilapan dan bila kita mahu mulakan usaha yang baru jangan kita ulangi kesilapan yang pernah kita lakukan dulu.

Bangunlah. Bangkit kembali. Hidup perlu diteruskan :)


0 orang komen:

Post a Comment

setiap kata-kata adalah doa..sila betulkan niat anda dan komenlah dengan ikhlas..


best regards,
eira

EXCHANGE LINKS