11 November 2008

Di manakah cinta?

Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka…

Isteri: Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami: Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri: Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami: Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri: Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata

“Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital. Surat tersebut berbunyi begini:

“Sayang!

Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi.

Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”



p/s : cm best jer cite kali ni kn?hehehe aku tidak jewang wei =p

10 orang komen:

mYshah said...

no need to deny it, u just jiwang, kih333 :D
nway cite tu agak sweet

epalgreen said...

haha wek wek

[yAN!e][pUTraJAya] said...

cintailah seseorang itu seadanyer...

(^_^)

jiwang ek dik....

heheehe

HANA bUdaK cEkElAt said...

ku rasa macam terbang!!!!
terbang berangan konon-kononnya akulah watak itu.. argh!!! perasan
tapi mmg betul.. kadang-kala lelaki tidak dapat membuktikan cinta mereka dgn kata-kata.. tiada kata yang terindah dapat diucap untuk membuktikan betapa indahnya perasaan yang tuhan kurniakan

Monkey D Luffy said...

ko memang dah berkarat jiwang

mfk said...

beoi3x...
aku setuju...
sometimes no word or explanation why we love someone...
tiada kata2 yg dpt diterjemahkan dari mulut..
namun hati sering berkata2 & sukar diungkapkan...
nice post!!!
like it..
wah2 jiwang la plak..

ezany said...

apsal x jewang plak.. muahaha..

epalgreen said...

kekekeke..
malu nk ngaku sbnrnye
bhahahah

sensei said...

hi salam kenal.. tak nak komen jiwang ke x, nk ckp cantik lah background nih... pakai apa ek? the cutest tu ke???

epalgreen said...

yupp..yupp

Post a Comment

setiap kata-kata adalah doa..sila betulkan niat anda dan komenlah dengan ikhlas..


best regards,
eira

EXCHANGE LINKS