09 January 2009

menyampah.

kenapa aku menyampah?..aku geram dengan keadaan sekeliling aku sekarang..aku merasakan Kuala Lumpur merupakan bandar yang paling jadah buat masa ni..sebabnya? rata-rata penduduknya bajet bagus..eh kenapa ya aku cakap macam ni..aku sebenarnya agak bosan juga meniti hari-hari tumbesaranku di KL..haih macam-macam ragam manusia aku jumpa..dan situasi-situasi dibawah ni buat aku rasa kurang selesa..terutamanya :

  • kesesakan lalu lintas..
 aku sebenarnya kan bengang jugak la kan bila kesesakan lalu lintas ni terjadi..korang boleh tengok sendiri waktu-waktu orang balik kerja..uhh mana-mana jalan kat KL semuanya sesak..dan aku sebagai salah seorang pengguna pengangkutan awam rasa tertekan..sebabnya?perjalanan yang mengambil masa 15 minit jadi 2jam semata-mata jammed punya pasal..ceh sangat membazir masa aku tahu?kalau musim hujan baik kau beristighfar sah-sah memang lambat tahap gaban sampai rumah!

  • hon sana sini
haa ni satu lagi..sekarang macam dah jadi trend..kalau dekat jalan raya kau lambat jalan sikit sah-sah kena hon..yang paling tak tahan tu motor pon tak sedar diri nak hon kereta..hahaha sengal..sabar tu kan separuh dari iman..ko nak laju mana?nak laju sangat naik kat trek la..setakat traffic light 2-3 kat depan ko nak pecut..kirim salam jelah ye adik2 =)..aku tahu la korang pakai kereta besar dan mahal tak payah nak tunjuk lagak hon sana sini depan motor2 yang kecik ni..sangat menyampah okey

  • susah nak lintas
ni aku agak terkilan sikit..memandangkan aku pengguna jalan raya yang berhemah aku melintas menggunakan zebra crossing ye kawan2 =)..yang buat aku tak puas hati nya bila aku nak lintas kereta yang dah sah2 nampak aku nak melintas lagi laju dia pecut sedangkan lampu dah merah ok dekat situ nampaknya betapa kurang ajarnya pemandu kereta sekarang..kadang aku kesian tengok nenek tua yang nak melintas..nak kena tunggu 5minit traffic light betul2 berhenti dan barulah dia dapat melintas dengan selamat sebab takut kereta motor laju-laju..eh hebat sangat ke kereta kau hah?bodoh ke tak nampak orang melintas?? aku benci orang macam ni..

  • mat rempit
aduh aku paling tak suka mat rempit! tolonglah..sekali dia datang satu gerombolan..kalau bawak perlahan dan tak menyusahkan orang lain tak apa. dahla ramai..bawak laju-laju lagi..aku memang gerun..teringat time keje part time di sogo dulu..malam minggu mesti berdesup-desup mat-mat rempit lumba motor..ko nak lintas pun takut..ini memang kurang ajar bila hak untuk menggunakan jalan raya jadi medan lumba haram..polis dang wangi tak nampak ke?opss balai polis dah tak ada rupanya..hahahaha

  • pemintak sedekah
aku bukan tak kesian tengok pemintak sedekah yang buta..yang tak ade duit nak bela anak sampai terpaksa mintak sedekah..aku maafkan tuk orang-orang seperti ni..tapi aku paling benci kalau kau sehat tapi dengan memakai baju n seluar yang koyak rabak duduk tepi jalan mintak sedekah..kalau tak kacau orang tak apa..tapi kalau sampai mengikut mana aku pergi itu dah lebih..banyak cara lain untuk kita dapat rezeki yang halal..kenapa nak sia-sia kan masa depan dengan buat kerja-kerja macam ni..wake up laa people!


aku rasa mentaliti kita sebenarnya tak berubah lagi..kadang-kadang orang hanya mementingkan diri sendiri sampai menindas kaum yang lebih lemah..macam mana nak maju kalau diri sendiri tak nak berubah..fikir-fikirlah sendiri..


p/s : aku menulis merapu ni sebab aku tengah bengang..pada korang yang tak suka dengan tulisan aku "datang anda tak berjemput pergi anda tak lah saya halang ok "..babai

3 orang komen:

ezany said...

yup.. yg paling sy benci kat kl adalah kesesakan lalu lintas.. nak cpt naik lrt jer la.. hehehe..

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

huhu~

aku pun tak suka bandar2 besar...

malas dengan certain2 aspects yg eira mentioned there...

btw, sayang...ada hadiah...

http://zara-the-enigma.blogspot.com/2009/01/cute-tag-for-you.html

Monkey D Luffy said...

tak blh duduk KL ni

Post a Comment

setiap kata-kata adalah doa..sila betulkan niat anda dan komenlah dengan ikhlas..


best regards,
eira

EXCHANGE LINKS