15 November 2008

chocolate

serba sedikit tentang cokelat..
Coklat adalah nama sebuah makanan yang diolah dari biji koko.
Coklat umumnya diberikan sebagai hadiah atau pemberian pada hari-hari istimewa. Dengan bentuk, corak, dan rasa yang unik, coklat sering digunakan sebagai ungkapan terima kasih, simpati, atau prihatin hingga ke pernyataan cinta. Dari dahulu, coklat bukan bermula sebagai makanan (kecil), tetapi minuman dengan rasa yang istimewa.
Coklat dihasilkan dari koko (Theobroma cacao) yang mula-mula tumbuh di daerah Amazon utara melunjur ke Amerika Tengah yang berkemungkinan hingga ke Chiapas, bahagian paling selatan Mexico. Orang-orang Olmec memanfaatkan pokok tersebut dan, mungkin juga, membuat “coklat” di sepanjang pantai teluk di selatan Mexico sekitar 1000 tahun SM. Peradaban pertama yang mendiami daerah Meso-Amerika itu mula mengenal pokok “kakawa” yang buahnya digunakan sebagai minuman.
p/s : arini boringla..so eira bukak cite sal cokelat je..hehe sudi2 kumen la sekeping dua ek..byee






10 orang komen:

myzatulHanim said...

wah!
coklat!
nyum2~!

mfk said...

coklat2...
tau2 jer aku ni peminat coklat...
bile nak blanja coklat?

epalgreen said...

myzatulhanim : :)

mfk : nak ke? hehe

diLL said...

gagagag~ i lurve cklat so dam much~

♥Fariza♥ said...

aku nk cekelet dr penang.
cptlah.

ezany said...

rajinnyer mokcik update..

sy x suke mkn coklat.. hehe..

nIeYsA said...

chocolate????
sgt fav!!!!!
xtahan tgk coklat kt ur blog nie..
;-)

Monkey D Luffy said...

hmmm... ni mesti menanti hadiah cokelat dr seseorg ni.

PLBD DUNGUN said...

Sedap nyeeee....!!!

epalgreen said...

dill : me too

fariza : cekelet dr penang?huhu

ezany : xsuke dah

nieysa. : olla neysa

monkey d luffy : tggu kapten bg :)

pldb dungun : weeeee :)

Post a Comment

setiap kata-kata adalah doa..sila betulkan niat anda dan komenlah dengan ikhlas..


best regards,
eira

EXCHANGE LINKS